Office 365

# Office 365 brukes til samhandling og kommunikasjon. ## Du logger på her: https://portal.office.com brukernavn er ditt vanlige brukernavn@khio.no og ditt vanlige passord. ##Bruk av Office 365 Når skal man bruke skrivebordsversjonen av Outlook og når er det smart å jobbe i portalen (https://portal.office.com)? ###Fullversjon Outlook: · Har du behov for å lese/utarbeide e-poster med vedlegg i frakoblet modus når du ikke er tilkoblet et nettverk så er det fullversjonen som er det riktige å benytte. I portal-versjonen vil ikke vedleggene til e-postene være tilgjengelig i frakoblet modus. Frakoblet modus vil nok bli en mer og mer sjelden (utdøende) tilstand ettersom man nå stort sett bruker enhetene tilkoblet nettverk også når man er borte fra arbeidssted. · Benytter du integrasjoner i Outlook som for eksempel mot P360 så må du fortsatt benytte skrivebordsversjonen til de oppgavene. ###Portalen: · Alt som har med planlegging/samhandling å gjøre bør gjøres i portalen da du har et helt annet sett med verktøy tilgjengelig/integrert direkte i portalen enn i skrivebordsversjonen av Outlook. · De som benytter Mac må bruke portalen under planlegging av møter/møteinvitasjoner for å se innholdet i andres kalendre. Ikke bruk skrivebordsversjonen av Outlook til dette. Funksjonen for å se begrenset kalenderinnhold i skrivebordsversjonen av Outlook for Mac eksisterer ikke og du er derfor nødt til å utveksle invitasjoner med alle de andre ansatte dersom du skal kunne se de andres kalendre i skrivebordsversjonen av Outlook på Mac. En slik deling av kalendre ved invitasjoner fra Mac er både forstyrrende for de som må svare på alle invitasjonene og gir også et uheldig resultat da dette for eksempel gir de andre ansatte tilgang til alle vedleggene som måtte være lagt inn i kalenderen din. ###Office365-verktøyene: Fullt utbytte av office365-verktøyene får man dersom man jobber i portalen (https://portal.office.com) Tilgjengelige verktøy vises ved å trykke på rutenettet/matrisa. ###Kalendre: For å se andres kalendre så velger du «importer kalender» . Skal du se på en annen ansatt sin kalender velger du «Fra katalog» og skriver inn navnet på den du vil se kalenderen til. Skal du sette inn en Canvas-kalender, Timeedit-kalender eller en annen delt kalender som du har en lenke til så velger du «fra nettet» og limer inn lenka du har kopiert fra Canvas, Timeedit og andre publiserte kalendre. Skulle du ha behov for å lage en helt ny kalender som du enten ønsker å ha for egen planlegging eller dele med andre så velger du «legg til kalender». ###Ikke gjør endringer på tilgangsrettighetene i kalenderen din. Gruppa Alle_fra_SAP_og_HR er innslaget som gjør at kun ansatte og ikke studenter kan se emne/sted på dine avtaler. Tilgangene er nå satt opp slik ledelsen har besluttet: Alle andre ansatte kan se emne og sted for avtalene dine. Er noe av dette privat så må du huske på å krysse av på «PRIVAT» i kalenderinnslaget. Da vil ikke emne/sted være synlig for noen. ## Brukertips/opplæring finner du her : https://support.office.com/nb-no/office-training-center  
See other articles in IT-informasjon